
DSM 1/2015  -  29

    

DSM 1/201  -  29

Statens Kulturråd
fortsätter finansieringen av
vänsterextrema tidskrifter

Avslöjar vad Politiska Maktens Media (PMM) mörklägger

DSM 5/2012  -  27

Nya Fäderneslandet
Avslöjar vad Politiska Maktens Media (PMM) mörklägger

DSM 4/2012  -  27

Lenin tar plats på
BOKMÄSSAN

Bokmässan i Göteborg slår snart sagt varje år rekord. Publikrekord. I år slog 
man ett annat slags rekord. Ett rekord det kan vara svårt att hitta det rätta 
ordet för.
Rekordet – hur vi nu skall benämna det – 
har att göra med den monter där diktatorn, 
tyrannen och massmördaren – därför det 
var vad han var – Vladimir Iljitj Lenin 
(1870-1924) visas respektfull vördnad. 
En vördnad som ingenstans på mässan – 
Strindbergsåret till trots – visades vår egen 
August Strindberg (1849-1912). 

Således fanns det inte någon Strind-
bergs Barnhörna, där det delades ut gratis 
Strindbergsballonger och gratis Strind-
bergskarameller och där man kunde inför-
skaffa en Strindbergsmask eller bli märkt 
med en Strindbergsstämpel.

Allt sådant med vilket Lenins sär-
skilda Barnhörna lockade Bokmässans 
yngre besökare. Vilken snäll farbror 
Lenin måste ha varit, måste Lasse, Lisa 
och deras kompisar ha bibringats en 
föreställning om. Det var naturligtvis 
tanken bakom detta att ha en särskild 

Lenins Barnhörna med diverse gratis-
erbjudanden.

Och det stora Leninhuvudet som fanns 
uppställt såg ju inte särskilt farligt ut. Bara 
som gamla farbröder kan se ut.

Propagandamästaren alla kategorier 
Josef Goebbels hade inte gjort det bättre. 
Möjligen att han hade satt en tomteluva på 
Leninhuvudet. Något att tänka på till nästa 
års Bokmässa.

Hotelldirektör Diding
& Jan Myrdalsällskapet

Det är nu inte Bertil Falk – Svenska 
Mässans och sedan också Bokmässans 
upphovsman och mångårige primus 
motor - som står bakom Leninmontern. 
Bokmässan har bara sålt utrymmet och 
därmed gjort sig en slant – en slant som 

man naturligtvis hade haft råd att avstå 
från. Bakom montern står hotelldirek-
tören och multimiljonären Lars Diding 
hemmahörande i Varberg (1) och Jan 
Myrdalsällskapet.

Den excentriske hotelldirektören och 
sällskapet har gjort sig bemärkta genom 
att efter fattig förmåga ta upp den fallna 
manteln efter Sovjetkommunismens sam-
manbrott. Det handlar då inte om stor-
slagna projekt typ massmord på männis-
kor med gentemot dem själva avvikande 
åsikter. Den nu 84-årige Jan Myrdal skulle 
heller inte kunnat bidra värst mycket till 
en sådan i allt väsentligt fysiskt krävande 
hantering. Och Diding lär ha förlorat det 
mesta av sin mandom under de år han var 
hemfallen åt grav alkoholism.

De båda kamraterna har i stället valt 
att i all blygsamhet återuppliva den tra-
dition, som är förknippad med det den 

Statens Kulturråds finansiering av vän-
sterextrema tidskrifter har en historia, som 
sträcker sig tillbaka till den tid då svenska 
kulturinstitutioner och dito myndigheter 
hade ett nära samarbete inbegripande idé- 
och erfarenhetsutbyte med motsvarande 
institutioner/myndigheter i DDR. (1) 
Om detta har STASI-forskaren Birgitta 
Almgren skrivit ett par böcker.

I många år hade Kulturrådets byrådi-
rektör Erik Östling ett avgörande infly-
tande på fördelningen av det statliga litte-
ratur- och tidskriftsstödet. Ordningen med 
statlig finansiering av – som det kommit 
att heta - ”kulturtidskrifter” har sedan levt 
vidare i flera decennier.

En tidskrift som år efter år ansökt 
om bidrag (2) men varje gång 

fått avslag är DSM. Bland andra tidskrif-
ter, som ej beviljats kulturttidskriftsstöd 
och sedan upphört med sin uppgivning, 
märks Kristdemokratisk Debatt, Liberal 
Debatt, Svensk tidskrift och den kristna 
tidskriften Trots allt. Till skillnad från 
dessa – det finns flera – har DSM lyckats 
fortsätta sin utgivning.

Under senare år har det statliga kul-
turtidskriftsstödet haft en allt tydligare 
inriktning på att finansiellt understödja 
utgivningen av tidskrifter med mer eller 
mindre aggressivt feministisk inriktning. 
Tidskriften Bang är en sådan. Dessutom 
en tidskrift, som ligger i den allra högsta 
bidragsklassen. I år fick tidskriften ett 
bidrag på 675 000 kronor. Under årens 
lopp har Bang fått bidrag med över 10 
miljoner kronor. 

En annan radikalfeministisk tidskrift, 
som fått bidrag, är tidskriften FUL, vars 
återkommande tema är, att det är män som 
svarar för allt ont. Det finns av Kulturrådet 
finansierade utgåvor, som kan betecknas 
som ett enda stort hatbrott.

Även tidskrifter med en klart anarkis-
tisk inriktning erhåller bidrag från Statens 
Kulturråd. En sådan är tidskriften Brand, 

som blivit utpekad som ett slags komman-
docentral, när det gäller att rekrytera vålds-
verkare till olika vänsterextrema aktioner.

Ett flertal tidskrifter, vars utgivning helt 
eller delvis finansieras av Kulturrådet ges 
ut på för rådet obegripliga språk, varför 
bedömningen fått göras av ett antal, ”inkal-
lade lektörer”. Det gäller tidskrifter som 
Avaye Zan, Liekki, Seher Banja Luka. 
	

Den vänsterextrema tidskriften 
EXPO (3) är en tidskrift, 

som är på väg upp i den högsta bidragsklas-
sen. I fjol fick EXPO ett bidrag på 425 000 
kronor. Nu i år på 475 000 kronor. 

Ledamoten i EXPO:s styrelse Kerstin 
Brunnberg (4) var fram till utgången av 
2014 ordförande i Statens Kulturråd. I 
EXPO:s styrelse sitter också Robert Asch-
berg (5) med förflutet i ”avgrundsvänstern” 
och vars farfar Olof Ascberg gått till 
historien som ”Lenins bankir”.

Bland under årens lopp bemärkta leda-
möter i EXPO:s styrelse hör Mona Sahlin, 
som dock i fjol fann för gott att lämna styrel-
sen för att på det sättet kunna anonymisera 
sitt samarbete med EXPO och deras olika 
organisationer. Notabelt för att inte säga 
anmärkningsvärt är att Fredrik Reinfeldts 
tilltänkte kulturminister Cecilia Stegö 
Chilò (6) sitter i Expostiftelsens styrelse, 
där hon – påpekas särskilt – arbetar ideellt.

Under 8 år hade den Mode-
ratledda regeringen 

möjlighet att skära bort denna DDR-inspi-
rerade utväxt i den svenska byråkratin. Till 
sist tog man sig samman. Detta genom 
att i 2015 års budget stryka anslaget till 
kulturtidskriftsstödet – ett anslag som var 
upptaget till 19 miljoner.

När den samfällda kultur- och medi-
avänstern blev varse vad som var å färde 
utbröt en protestkampanj igång med en 
kraft och styrka, som rejält skakade om 
ordföranden i Riksdagens kulturutskott 
Per Bill (m). Det tog sedan inte många 

timmar för Bill att återföra anslaget. Om det 
skedde i konstitutionellt korrekta former 
eller inte var inget som Bill behövde bry 
sin hjärna med. Vem skulle i en fråga som 
denna drista sig att påtala någon avvikelse 
i beslutsprocessen från gällande regelverk?

I artikel 10 i Europakonventionen om 
mänskliga rättigheter stadgas om vars 

och ens rätt till yttrande- ävensom åsiktsfri-
het. Denna rätt får inte inskränkas ”genom 
offentlig myndighets inblandning” - exempelvis 
genom att lämna bidrag till vissa tidskrifter 
med viss åsiktsinriktning men inte till andra 
med en annan åsiktsinriktning. Detta är vad 
som skett och sker i Sverige sedan decennier. 
När får vi en debatt om detta? När är detta en 
fråga som väcks i Sveriges Riksdag? 
______

(1)  En annan DDR-inspirerad myndighet är Statens 
Ungdomsråd.

(2)  Detta har inte skett i tron att bidrag en dag 
plötsligt skulle beviljas, utan för att för framtida 
historieskrivning bidra till dokumentationen av hur 
systemet med statlig finansiering av viktiga delar 
av kulturlivet inbegripande den av kulturtidskrifter 
förmedlade idé- och samhällsdebatten kommit 
att påverka åsiktsbildningen i Sverige – helt efter 
DDR-modell.

(3) Tidskriften som i sina ansökningshandlingar 
kallar sig ”EXPO, demokratisk tidskrift” har 
genom något som heter Researchgruppen nära 
samarbete med Expressens chefredaktör Thomas 
Mattsson. Gruppen arbetar som en SÄPO-liknande 
underrättelsetjänst. Organisationen kunde tidigare 
i år under stort hysch-hysch flytta in i vad som 
nu gäller som EXPO:s högkvarter med adress 
Gustavlundsvägen 151 F.

(4)  Se artikeln ”Opinionsbildningens DOLDIS nr 1” 
(DSM 1/2014, sid 30).

(5)  Se artiklarna ”Vem är Robert Aschberg?” (DSM 
4/2005, sid 19) och ”Arvtagare till ONDSKAN som 
många fegar för” (DSM 3/2013, sid 30).

(6)  På EXPO:s hemsida – där mycket är liksom EXPO:s 
verksamhet i övrigt förljuget – står att läsa: ”Under 
2006 var hon kulturminister i den moderatledda 
regeringen.” Det var hon förvisso men bara 
under mindre än en vecka. Tvingades avgå efter 
avslöjandena om att inte ha betalt TV/radio-licens 
och en del annat. Var det EXPO som lyckades få fram 
de uppgifter, som fick Stegö Chilò på fall? Det är ju 
det slaget av ”research” EXPO specialiserat sig på. 
Och – måste man då fråga sig – vad har fått henne 
att sätta sig i EXPO:s styrelse som ett slags gisslan?


